Тема заняття: Основи агротехніки квітів на навчально-дослідній ділянці
Виділяються основні розділи колекційної ділянки:
І. Однорічні квітково-декоративні рослини.
ІІ. Дворічники.
ІІІ. Багаторічники.
Крім того, при наявності значної колекції можуть бути виділені також розділи “Декоративні злаки”,“Рокарій”,“Альпінарій”, "Рослини закритого ґрунту у зовнішньому озелененні”, “Красивоквітучі рослини місцевої флори” тощо.
Площа колекційної ділянки має бути достатньою для розміщення всіх її основних розділів та організації огляду насаджень.
Кількість видів рослин не обмежується, а кількість екземплярів кожного виду (сорту) має бути достатньою для їх репродукції. В разі необхідності проведення досліджень з великою кількістю рослин одного виду або сорту, краще організувати їх на окремій ділянці.
Найбільш зручною для організації огляду та догляду за рослинами є ділянка прямокутної форми, розбита на повздовжні смуги з доріжками шириною 30-60 см між ними. Рослини висівають (висаджують) поперечними рядами, відстань між якими зумовлюється біологічними особливостями кожного виду.
Документація та етикетаж
колекційної ділянки квітково-декоративних рослин
Документація включає в себе:
1. Журнал надходження рослин.
Записується назва рослини, дата надходження, звідки одержана рослина, матеріал (розсада, цибулини, живці, насіння тощо), кількість посадкових одиниць. Кожному виду (сорту) надається порядковий номер в колекції. Якщо з часом рослина випадає з колекції, про це робиться відмітка в останній графі журналу.
Якщо в колекції є велика кількість різних сортів одновидових рослин (жоржин, айстри однорічної, троянд, хризантем, канн тощо), то облік нових надходжень краще вести окремо по культурах.
Організація колекційної ділянки
квітково-декоративних рослин
Колекційна ділянка квітково-декоративних рослин – невід’ємна складова частина навчально-дослідної ділянки. На базі колекції проходять теоретичні та практичні заняття, передбачені програмою загальноосвітньої школи, організовується позакласна юннатівська робота.
Каталог квітково-декоративних рослин
колекційної ділянки лабораторії квітникарства
Національного еколого-натуралістичногоцентру учнівської молоді
Клас дводольних.
1.Родина Капустяні. Культурні види – капуста (білокачанна, червонокачанна, цвітна, броколі, кольрабі, брюсельська та ін.; гірчиця (листкова, біла, чорна).
Дикоростучі – свиріпа звичайна, сверба та східна (грицики).
З квітів – алісум однорічний та багаторічний.
2. Родина Розові: культурні види – троянди, малина, суниці садові; дикоростучі – шипшина, суниці лісові, приворотень та ін.
3. Родина Бобові. Культурні види – квасоля, сочевиця, нут, кормові боби, соя, горох, вика; дикоростучі – конюшина лучна, буркун білий і жовтий, люцерна синя і жовта, чина лучна та ін.
4. Родина Пасльонові. Культурні види – різні сорти помідорів, картоплі, фізаліс, перець, баклажани; дикоростучі – дурман, паслін, із квіткових – петунія, тютюн пахучий та ін.
5. Родина Айстрові. Культурні види – салат, соняшник, скорцонера, сафлор та ін.; із дикоростучих – цикорій звичайний, ромашка, волошки польові та ін.
Клас однодольних.
1. Родина Злакові. Культурні види – різні сорти пшениці, вівса, ячменю, проса, кукурудзи; дикоростучі – вівсюг звичайний, костриця безоста, тимофіївка та ін.
2. Підклас Ліліїди. Включає рослини з підземними органами, що запасають поживні речовини (цибулини, бульбоцибулини, кореневища, кореневі бульби), які традиційно відносили до родини Лілійних. Культурні види – цибуля ріпчаста, багаторічні види цибулі – батун, шнітт, шалот та ін.; часник, спаржа лікарська; дикоростучі – купина лікарська, конвалія.
2. Велике значення має правильний етикетаж колекційного відділку. На етикетці розміром 40х25см зазначають назву ділянки і площу. Менші за розміром етикетки (30х20 см) використовують для позначення окремих розділів колекційної ділянки. Такого розміру етикетки використовують для позначення дослідів, що проводяться у колекційному відділку з написом: культура, сорт, тема досліду, виконавці. На етикетках розміром 15х10см вказують назви окремих родин, видів.
Бажано, етикетки фарбувати однаковою олійною фарбою. Написи найкраще робити чорною фарбою.
Робота учнів в колекційному відділку проводиться у вигляді екскурсій, практичних занять окремими ланками (по 5-6 чоловік). За
2) лікарські рослини;
3) овочеві рослини (коренеплоди, бульбоплоди, цибулини, бобові, багаторічні овочі та ін.);
4) кормові рослини (злакові й бобові трави, кормові коренеплоди тощо);
5) корисні дикоростучі рослини, які вводяться в культуру.
В межах кожної групи рослини розміщують в залежності від їх життєвої форми. Наприклад, спочатку багаторічні, потім дворічні, а після однорічні. Бажано, щоб рослини однієї групи займали окремий блок. Найбільше рослин, як правило, має група овочевих культур, тому в цій групі рекомендується висаджувати (розміщувати) рослини по родинах, щоб на прикладі даної групи можна було б вивчати класифікацію квіткових рослин.
Якщо в колекції вивчається багато сортів однієї культури, то через кожні 10 зразків висівається районований сорт в якості контролю. Районований сорт підбирається у відповідності з життєвою формою, групою стиглості та іншими біологічними особливостями сортів, що вивчаються (ранні сорти вивчаються в порівнянні з районованими ранніми, пізні – з пізніми. Або листкові сорти з листковими, качанні – з качанними; озимі – з озимими і т.і.).
Сівозмін у колекційному відділку не запроваджують. Через 2-3 роки змінюють розміщення окремих груп рослин або місце посіву рослин в межах групи, враховуючи їх потреби в поживних речовинах та вплив на структуру ґрунту.
В зв’язку з тим, що рослини в колекційному відділку мають майже однакову висоту, їх висаджують так, щоб рослини одного виду не затіняли рослини іншого. Тому на першій від оглядової доріжки ділянці висаджують невисокі рослини, на другій – вищі (в межах групи).
Терміни посіву (посадки) культур залежить від їх біологічних особливостей.
З представниками окремих родин (в межах навчальної програми ботаніки) учні ознайомлюються на ділянці систематики, яку закладають поруч, або в колекційному відділку. Ділянка систематики використовується також для збирання роздаткового матеріалу.
На ділянці систематики вирощують рослини, які належать до родин, що їх вивчають учні в 6 класі. З кожної родини бажано мати по 20-30 рослин культурних або дикоростучих видів.
З правилами організації дослідження з квітникарства можна ознайомитись за посиланням
Немає коментарів:
Дописати коментар